L’Atelier au chevalet
Studio with the easel
Medium
Radierung/Etching/Eau-forte, auf Rives, gedruckt im Atelier Aldo et Piero Crommelynck, Paris
Dimensionen / Dimensions
41,7 x 31,7 cm (Plattengrösse)
56,2 x 45,2 cm (Blattgrösse)
16 ½ x 12 3/8 in (plate size)
22 1/8 x 17 7/10 in (sheet size)
Signatur / Signature
Nicht signiert, nummeriert unten links:
'68/125'
Auflage / Edition
Werkverzeichnis / CatalogUE raisonné
Kornfeld/Fondation Giacometti 449/II/C
Lust 72
Provenienz / Provenance
Verleger / Publisher
Schweizerische Graphische Gesellschaft
Drucker / Printer
Literatur / Literature
De Vries, P. Alberto Giacometti and the perception of reality. Berlin: Hatje Cantz Verlag, 2019
Eberhard W. Kornfeld/Fondation Giacometti. Catalogue raisonné des estampes, Vol. II – 1957/1958-1965 – 232-452. Paris/Berne 2016, Fondation Giacometti/Editions Galerie Kornfeld, S. 746
Monique Meyer. Alberto Giacometti, Druckgraphik – Die öffentliche Sammlung Gross in Sent. Zürich 2016, Verlag Scheidegger & Spiess, S. 93
Marianne Aebersold. Katalog Schweizerische Graphische Gesellschaft SGG, 1998, Nr. 110
Herbert C. Lust. Alberto Giacometti, The Complete Graphics (rev. Edition), Catalogue raisonné, überarbeitet und ergänzt durch Alan Wofsy. San Francisco 1991, S. 108
Katalog Schweizerische Graphische Gesellschaft SGG, 1979, 115
Genet, J. L’Atelier d’Alberto Giacometti, Les Bonnes (suivi d’une lettre), L’Enfant Criminel, Le Funambule. Décines (Isère): L’Arbalète, 1958
Bibliographie / Bibliography
Ausstellung / Exhibition
Links
Bemerkungen / Remarks
Edition: 125 épreuves, sur vélin de Rives, 56,2 x 45,2 cm, numérotées en bas à gauche de „1/125“ à „125/125“, avec au verso une étiquette imprimée du texte suivant: „ALBERTO GIACOMETTI Les chaises dans l’atelier. / Radierung, geschaffen im November 1965 für die / Jahresgabe 1961-1963 der Schweizerischen Graphischen / Gesellschaft. Der Künstler ist vor Signierung / der Auflage am 11. Januar 1966 gestorben“ (Eau-forte, créée en novembre 1965 pour l’envoi de 1961-1963 de la Schweizerische Graphische Gesellschaft. L’artiste est décédé le 11 janvier 1966 avant d’avoir signé l’édition).
Material und Verbleib der Platte unbekannt (gemäss Werkverzeichnis Kornfeld/Fondation Giacometti ist der Verbleib der Platte bekannt), die Auflage blieb unsigniert wegen Erkrankung des Künstlers / The artist authorized the printing, but did not live to sign the numbered edition oft he prints.
'Studio With the Easel (…), created in November of 1965, is one of the last etchings that Giacometti authorized to be printed. Considering just how famous Giacometti had become towards the end of his life, it is another exercise in modesty and simplicity, yet is no less attractive for that. As Herbert Lust pointed out, the prints made during the last five years of Giacometti’s life emphasize serenity, restraint, understatement, and a calm in their composition (…). Compared to earlier works, there is more tranquil energy within the incised strokes, yet Giacometti still succeeds in giving each of the objects their own raison d’être. His friend Jean Genet could not have put it better when he described this unique characteristic of Giacometti’s work: “This ability to isolate an object and to funnel the very significance of the object into itself can only be achieved by the abolition of historical notions of perception. It must have been an exceptional effort to disassociate oneself from all of history, so that things would not result in an eternal present, but rather a stunning and uninterrupted journey from a past towards a future, an oscillation from one extreme to the next, preventing one from ever resting.”' (de Vries, 2019, 198ff; Lust, 1991, 85; Genet, 1958, 34).